Lørdag 14. oktober

Pichet Klunchun (Thailand):
"I am a demon" og "Shoes"
kl 17.00, Scene USF

Thailandske Pichet Klunchun er høstens mest eksotiske innslag på BIT Teatergarasjens program. Vi har gleden av å presentere 2 forestillinger av en dansekunstner som har satt den klassiske thailandske danseformen khon på kartet internasjonalt.

I am a demon forteller historien om en demon, en av fire forskjellige karakterer brukt i klassisk thailandsk maskedans. Klunchuns tolkning av denne karakteren formidler hvilke elementer og kvaliteter som er viktige for å skape en ”Demon”. På denne måten blir visdommen og filosofien i den thailandske dansen effektivt fortalt og delt med et moderne publikum.

Shoes er en 15 minutters meditasjon over tilstedeværelse, rom og human refleksjon. Her er lyssettingen sparsommelig og kroppen både et sensuelt og sanseløst materiale. Koreografien er inspirert av en av Klunchuns elever, en ti år gammel jente som ønsket seg et par sko. Med koreografens buddhistiske læresetning ”There are motifs for everything, as there are those for nothing” i bakhodet, valgte hun å ikke kjøpe skoene, med den begrunnelsen at hennes foreldre da ville måtte betale for skoene av penger de hadde arbeidet hardt for og selv hadde bruk for.

Forestillingen er støttet av Norsk Kulturråds Gjestespillordning og Det kongelige Utenriksdepartements reisestøtteordning.
www.pklifework.com 

Lia Rodrigues (Brasil):
"INCARNAT"
kl 19.30, Studio Bergen

Endelig har vi fått brasilianske Lia Rodrigues til Oktoberdans. Rodrigues beskrives som en pioner i brasiliansk samtidsdans og har vunnet flere internasjonale priser for sitt arbeid. Under Oktoberdans 2006 presenteres forestillingen INCARNAT som er basert på Susan Sontags bok ”Regarding the Pain of Others”.

En naken, blodig kropp beveger seg med rykninger inne i en gjennomsiktig plastsekk. En annen ser ut til å holde sine egne innvoller i hendene. Lia Rodrigues konfronterer oss med sterke bilder og brutale realiteter. Realiteter som de fleste av oss daglig stifter bekjentskap med gjennom media. Hvordan kan vi nærme oss mennesker som lider? Hvordan påvirker andre menneskers lidelse oss? Dette er blant spørsmålene hun stiller i INCARNAT. Forestillingen berører temaet lidelse med både generell og personlig hånd og spørsmålene som stilles må blant annet ses i lyset av arbeidsomgivelsene. Disse omgivelsene er Rio de Janeiro, gatevold og høy kriminalitet, hvor blant annet et nært familiemedlem av en av de ni danserne ble skutt ned og drept på åpen gate. ”How can we act when we live in this tragic reality that is Brazil?”. Forestillingen ble til i et varehus midt
i Rio, midt oppe i den permanente krigstilstanden som synes å råde i verdensbyen.

FAGLIG FORUM 15. oktober blir det samtale med Lia Rodrigues etter forestillingen. Arrangeres i samarbeid med Bergen Dansesenter. Innleder: Veronica R. Thorseth.

I forbindelse med forestillingen presenteres filmen The 1001 lives of Lia Rodrigues på Cinemateket USFs program. Filmen vises i Cinemateket på USF Verftet torsdag 12. oktober, kl 17.30. Lia Rodrigues vil være tilstede ved visningen.

Forestillingen er støttet av Norsk Kulturråds Gjestespillordning og Det kongelige Utenriksdepartements reisestøtteordning. 

Rosas (Belgia):
"Desh"
kl 21.00, BIT Teatergarasjen

Det belgiske dansekompaniet Rosas og koreograf Anne Teresa De Keersmaeker hører til blant det
ypperste samtidsdansen har å by på internasjonalt i dag. Keersmaeker besøkte Bergen senest i fjor og
høstet strålende kritikker for den vakre soloforestillingen ONCE.

Sammen med den spanske koreografen Salva Sanchis har Anne Teresa De Keersmaeker utviklet forestillingen Desh. En sterk fascinasjon for indisk musikk både i vokal og instrumental form er et av utgangspunktene for dette arbeidet. Til en mix av tradisjonelle indiske Ragas og John Coltranes indisk-inspirerte jazz danses 5 forskjellige koreografier av og med Keersmaeker og Sanchis. Vi serveres en duett, to soloer og to trioer som utfylles av tidligere Rosas danser Marion Ballester.

Forestillingen beskrives som et delikat balansert og atmosfærisk stykke, en slags stille meditasjon som kombinerer det indiske materialet med Keersmaekers og Sanchis individuelle koreografiske vokabular.

Det indiske ordet ”Raga” kan bety ”farge” eller ”stemning”. Ragaen lyder ofte nostalgisk, som ved solens bortgang eller fraværet av en man har kjær.

Forestillingen er støttet av Norsk Kulturråds Gjestespillordning.