Onsdag 18. oktober

Heine Røsdal Avdal (Norge/Belgia):
"Box with holes"
kl 12.00 -14.30
og 16.00-18.30, USF Verftet

Heine Røsdal Avdal har med kompaniet Deep Blue, som består av danser og koreograf Yukiko Shinozaki og komponist Cristoph De Boeck, lenge utforsket menneskets relasjoner til teknologi i ulike forestillingsformer.

Box with holes hører i så måte til et av ytterpunktene med hensyn til form, for dette er en sjeldent eksklusiv forestilling. I en 10-15 minutters seanse hvor tilskuer og koreograf er på tomannshånd undersøkes forholdet mellom berøring og visualisering. Påvirker berøring persepsjonen? Hvordan erfarer vi mellommenneskelig samhandling når vi i dag mer og mer er i kontakt med hverandre gjennom teknologiske hjelpemidler? Box with holes er en intim og anonym opplevelse som føles virkelig, men som fremstår og ser annerledes ut ved bruk av video.

Forestillingen er støttet av Norsk Kulturråds gjestespillordning.

Alan øyen (Norge):
"The story of the man who was an island"
kl 13.00, Studio Bergen

”The story of the man who was an island” forteller historien om en liten gutt og er inspirert av Jobs bok og Joni Mitchells sang. Jobs bok stiller et av de grunnleggende spørsmål om menneskelivet: Hvorfor finnes ondskap, lidelse, smerte? Hvorfor belønnes det onde, og hvorfor straffes det gode? Hvorfor er menneskelivet underlagt så mye urettferdighet? I samspillet mellom tekst og dans skapes en stille duett mellom lille Job og historien om lille Job. Forestillingen kretser tematisk rundt ensomhet, det å miste noen og stå igjen alene og ser på et tenkt post-traume hos et barn. På scenen møter vi et barn som lille Job og Alan Øyen som fortelleren.

Se et lite utdrag her (krever quicktime)

Dette er Alan Øyens fjerde forestilling. Han har tross sin unge alder allerede rukket å sette spor blant annet med den helaftens forestillingen ”Excerpts of citation without context” (2004), monologen ”Rainbows end” (2005) og soloen ”Screened out” (2005) for Daniel Proietto.

Alan Lucien Øyen har bakgrunn blant annet som danser ved Carte Blanche og i Amanda Millers kompani Pretty ugly dance company i Tyskland. Han jobber nå på heltid som frilanskoreograf og med lucien stiftelsen.

Forestillingen 18. oktober kl. 13.00 presenteres i samarbeid med Barnas Hus og Den Kulturelle Skolesekken. Billetter til forestillingen fåes gjennom www.kulturskolesekken.no 

Henriette Pedersen (Norge):
"Hamburger Allee"
kl 18.00, Scene USF

Med forestillingen Hamburger Allee fråtser Henriette Pedersen i uavklarte fordommer og oppfatninger av identitet og kler bokstavlig talt utøverne inn i stereotypier og politisk ukorrekte karakterer.

Hamburger Allee er verken Hamburg eller Tyskland, men kanskje det stedet vi alle befinner oss - hjemme - i den upolitisk korrekte bunkersen under stuen, dit vi går for å leve ut vår normalitet. For kanskje er det det Pedersen ønsker å vise: hvor syke, perverse, paranoide, forstyrrede, nevrotiske og egentlig ganske normale vi alle er under den fordekte politiske korrekte masken vi alle bærer.

I en kontinuerlig søken etter hva som ligger under - det fordekte, hemmelige, løgnaktige og erotiske - har Henriette Pedersen fra performance-konseptet “Utidig innsyn” (2000) som utfordret kunstens autonomi og autentisitet via “Small Stick Big Bird “ (2004) beveget seg inn i scenerommet med den nye forestillingen “Hamburger Allee”. Pedersen samarbeider også denne gangen med den anerkjente og prisbelønnede komponisten Lars Petter Hagen.

 

Carte Blanche (Norge):
Natürtro / sonata da camera

Festspillforestillingen 2006
kl 21.00, BIT Teatergarasjen

Natürtro / sonata da camera gir publikum en helaften med to vidt forskjellige verk der en i det ene øyeblikket utfordres i møte med det ukjente og i neste øyeblikk gir spontanapplaus til virtuos dans der danserne flyr veggimellom! De to danseverkene Natürtro og sonata da camera fikk en raus mottakelse av det bergenske Festspillpublikum og av pressen etter urpremieren den 25. mai i år.

Eva-Cecilie Richardsen har, gjennom sitt eget Kreutzerkompani, skapt en rekke sterke forestillinger i de senere år, og i 2003 lagde hun den kritikerroste Flimmer for Carte Blanche. For å beskrive sitt siste verk Natürtro siterer hun Thure Erik Lund: “å gå i ulendt terreng ute i svarte faens natta”. Et nytt, helstøpt verk fra Eva-Cecilie Richardsen til nykomponert lydbilde av Justin Bennett.

I musikkens verden består en kammersonate av en serie dansesatser med en “fri” sats som innledning. Ingun Bjørnsgaard har i sonata da camera skapt et kammerspill for 6 dansere, danset i et hjemlig miljø. Per Henrik Svalastog har spesialskrevet ny musikk som på Bjørnsgaardsk vis flettes sammen med sonater av Domenico Scarlatti.

www.carteblanche.no 

Billetter kan kjøpes i Den Nationale Scenes billettluke T : 55 60 70 80 eller på www.billettservice.no  Billetter ved inngang en time før forestillingsstart.