Andre arrangementer under Oktoberdans 2006

zero visibility corp. (Norge) New creation kl 19.30

Festivalkafé på Kafé Kippers
Georgernes Verft 12

Kafé Kippers er offisiell festivalkafé for årets Oktoberdans. Kippers er spesielt i sommermånedene et naturlig samlingssted for spise og drikkelystne i byen. Som kafé, restaurant og selskapsarrangør har serveringsstedet gjort seg bemerket med god mat og drikke i en årrekke. Kafeen presenterer under Oktoberdans 2006 en egen tapasmeny for artister, arrangører og selvsagt publikum. I tillegg til egen festivalmeny tilbyr også Kippers enkel og ærlig á la carte, stort lunsjtilbud med sandwichmeny og et innbydende vinkart. Publikum med festivalpass gis under hele festivalen 10 % rabatt på alle 3 menyer samt drikke til hyggelige priser.

Velkommen på Verftet!

Åpningstider for Kafé Kippers er kl. 11.00 til 24.00 hverdager, kl. 12.00 til 24.00 på lørdager og søndager.

---

Seminarer under Oktoberdans

Moving into new phases, different places  - dans som satsningsområde - hva nå?

Torsdag 19. oktober kl 11.00-17.00

USF Verftet - Sardinen

 

Dans er blitt et politisk og byråkratisk satsningsfelt i tillegg til at det er en økende publikumsinteresse. Hvordan forholder feltet seg til dette? Hvordan vil denne anerkjennelsen av dansen som kunstuttrykk influere kompetansen og strategiene hos utøverne og mellom feltet og markedet? Er det fare for at dansemiljøet kan bli for konformt, politisk korrekt og instrumentalt styrt før miljøet har definert seg selv, sitt språk og estetikk?

 

Dansekunst som uttrykk og virksomhetsområde kan skrives inn i langt flere sammenhenger med sin kunnskap, enn det som kanskje er forstått i norske sammenhenger. Der en finner frem til at dans ikke bare har en estetisk verdi, men også kan ha en politisk og sosial karakter. Hvilke strategier finnes for å uttrykke dans og kunnskapen om dans? Hvordan er forholdet mellom kultur og makt og det marginale og produksjonsvilkårene innen dansefeltet?

 

Innledere:

Marianne Van Kerkhoven dramaturg ved Kaaitheater i Brussel siden 1985 hvor hun har arbeidet med en rekke koreografer og kompanier. Hun er en sentral skribent og teaterforsker og var redaktør av Teaterschrift i perioden 1992-1998.

 

Melanie Fieldseth, dansekritiker i blant annet Bergens Tidende og Ballet-tanz og frilansskribent. Hun har hovedfag i teatervitenskap fra Universitetet i Bergen, der hun også har forelest om dansekritikk og danseteori. Medredaktør i tidsskriftet 3t.

 

Svein Bjørkås, sosiolog. Han er direktør ved Musikkinformasjonsenteret (MIC) og har tidligere vært forskningsleder i Norsk kulturråd hvor han har arbeidet med og forsket på kunst i offentligheten, kulturpolitikk og forskningsformidling.

 

Møteleder: Bergljót Jónsdóttir, musikkviter. Hun arbeider freelance med et bredt spekter kunst og kultur og har tidligerevært direktør ved Festspillene i Bergen. Hun sitter i en rekke råd og utvalg og innehar styreverv i Norsk Kulturråd ogNasjonalmuseet.

 

Seminaret er et samarbeid mellom Karen Foss, BIT Teatergarasjen og Dansens Hus og er støttet av Norsk Kulturråd og Fritt Ord.

---

Dramaturgy & Discourse

Fredag 20. oktober kl 11.00-17.00

Lørdag 21. oktober kl 12.00- 13.00

Sardinen på USF Verftet

 

Seminaret presenterer fire av de mest interessante teoretikerne innen samtidsdansfeltet, som vil holde hvert sitt foredrag basert på temaer de er opptatt av og arbeider med nå. Når det gjelder teoretisk tenkning og refleksjon om samtidsdans er Norge på mange måter en utkant. Med seminaret ønsker vi å slippe til fire stemmer som tilsammen er en eksplosiv blanding og en veldig god introduksjon til hva som rører seg innen danseteori og tanker om dans. De fire står for ulike fokus innen de teoretiske feltene av samtiddans og det er første gang de holder foredrag i Norge. De kombinerer alle både kunstnerisk og/eller dramaturgisk arbeide og det å skrive om dans – to ting som de ser på som tett forbundet med hverandre.

 

Jeroen Peeters er utdannet innen kunsthistorie og filosofi og jobber i Brussel som kritiker, dramaturg og kurator. Han arbeider med en bok om og sammen med koreografen Meg Stuart om hvordan kroppen og persepsjon innen dans og performance blir et diskursiv område, et sted for kritisk tilnærming og analyse av verden vi lever i. Peeters er skribent og kritiker med dans og performance som fagfelt i flere medier og er grunnlegger og redaktør av nettsiden www.sarma.be. Peeters har samarbeidet med blant andre Frankfurter Küche, Sabina Holzer, Anne Juren, Thomas Lehmen, Vera Mantero, Sarah Michelson, Martin Nachbar, Lisa Nelson, Carlos Pez og Superamas. Han er for tiden kunstnerisk samarbeidspartner for Meg Stuart/Damaged Goods.

 

Helmut Ploebst har bakgrunn fra studier i medier og kunsthistorie ved universitetet i Wien og tok i 1989 doktorgrad på kunstideologier i Wien mellom 1918 og 1938. Som skribent har han publisert et stort antall artikler om dans og performance i tillegg til anmeldelser. Som gjestekurator har han arbeidet for  dietheater wien og festivalen ImPulsTanz. I 2001 gav han ut boken “No wind no word. New Choreography in the Society of Spectacle” med portretter av ni koreografer.

Ploebst arbeider også som kritiker og skribent for Der Standard (Wien), i tillegg til ballettanz (Berlin), tanz-journal (München) og flere andre trykte medier. Han er initiator og en av grunnleggerene av nettstedet CORPUS, et nettsted viet til dans. (www.corpusweb.net går online 25. oktober i 2006) 

 

Mårten Spångberg kunstner som bor og arbeider i Berlin og Stockholm. Hans egen kunstneriske praksis fokuserer på distribusjon, ansvarlighet og eierskap særlig i relasjon til desentraliserte erfaringsmåter. Sammen med arkitekten Tor Lindstrand står han bak International Festival som arbeider med en utvidet og immateriell form for performance. Spångberg har arbeidet som dramaturg for en rekke koreografer og som kurator i tillegg til egne kunstprosjekter. Hans soloforestilling ”Heja Sverige” presenteres på årets Oktoberdans.

 

Bojana Cvejic fra Serbia har de siste årene markert seg som en svært sentral utøver og performanceteoretiker. Hun arbeider blant annet med regissøren Jan Ritsema i Brussel.

Hun har skrevet flere artikler i blant annet det slovenske tidsskriftet MASKA og det kroatiske tidsskriftet Frankcija. Hennes arbeider og tekster er sterkt politiske og utfordrer ideer om samtidsdans og performance. Cvejic underviser i performanceteori blant annet ved P.A.R.T.S i Brussel.

 

Seminaret arrangeres av BIT Teatergarasjen og er støttet av Norsk Kulturråd og Fritt Ord. Seminaret er på engelsk.

 

Info om begge seminarene:

Påmelding: Frist 30.september på epost info@bit-teatergarasjen.no,

telefon 55 23 22 35. Påmeldingen er bindende.

Seminaravgift: 350,- for ett seminar, 500,- for begge seminarene (inklusive lunch)

Studentpris: 150,- for ett seminar og 300,- for begge seminarene

---

Inhabiting the gap - workshop med Nik Hafner

14. / 15. oktober 10.00 - 13.00 og 14.00 - 16.00

(Workshopen varer én dag)

Workshopen arrangeres i samarbeid med Carte Blanche.

Nik Hafner har vært danser og koreograf ved Ballett Frankfurt, kompaniet til William Forsythe, fra 1994 til han valgte å gå freelance i 2000. I dag arbeider han både med film, scenekunst og utstillinger i tillegg til dans. Han vil holde en workshop med temaet: Inhabiting the gap. Han vil jobbe med pauser/tomrom i improvisasjoner - å tillate tomhet slik at den kan fylles av ubevisste avgjørelser.

Workshopen er åpen både for profesjonelle og ikke-profesjonelle dansere.

Påmelding: info@bit-teatergarasjen.no // 55 23 22 35 // Pris: 250,- NB! Bindende påmelding.